Ceritera Si Dia <3
Home Owner Websites Others
Welcome!

Hover the image :)




Tagboard!


Past

  • QUARTET
  • Thank you so much my sis :)
  • Beloved .
  • buat renungan .
  • A Sunday
  • a day to rest .
  • Wanita Solehah
  • Seminar berakhir~
  • Seminar PMR
  • penantiam penuh kesabaran

  • Credits!

    Basecode: Dilla Eyra
    Some help:   
    Edited by: Little Faa


    Ulser

    Hari ni, aku nk buat keje yg aku x pernah buat . Disebab kan dah beberapa hari dah mulut aku ni kene ulser, aku pon nak share cket psl ULSER ni haa yg aku jmpe dekat internet . Sebab aku geram sangt ulser ni telah menyebab kan aku "menderita" x dpt rse trully nikmat makan . Hmmm, takpe2 . Allah bru tarik nikmat cket je kn . Dah kau merungut.. apelah kau ni, x bersyukur lgsung ! iskk iskk iskk =.=""

     nampak cam simple . tapi sakit giler, merana .

    Latar Belakang

    Ulser mulut ni nama sains dye ulser afta . Kalau straight to the point, orang panggil kudis mulut (tp sounds bad sgt je) TAPI kat skola aku kebanyakannya semua panggil mata ikan . Selalunya ia terjadi berulangkali dalam 1 tompok atau berkumpulan ( boleh rujuk gambar kat atas) . 



    Mengapa ianya terjadi?  

    Kalau ikut ape yg aku dapat ;

    1. kurang pengambilan zat besi, folik asid dan vitamin B 12

    2. daya tahan badan yang lemah

    3. bakteria

    4. faktor keturunan

    5. sebab2 lain yg unknown

    tapi, kalau mak aku n kawan2 cakap, ulser ni jd sebab panas dalam . hehehe

    Ciri2 ulser afta

    Selalunya tnda ketara ialah kesakitan dan kemerahan di sekeliling tompokan ulser yang boleh berlarutan selama 7-14 hari . INGAT ! kalau ulser ni x sembuh dlm masa 2 minggu, mungkin dia (seseorg tulah) mengalami masalah lain . So, kne cepat2 jmpe doktor gigi. Ulser berkemungkinan jadi lebih TERUK kalau terjadi jangkitan kuman dan akan mengalami kesukaran untuk makan . (macam aku je nih? smpai nangis guling2 ! )

    bagaimana menangani ulser?

    * amalkan penjagaan kesihatan mulut yang baik

    * jaga kebersihan gigi

    * amalkan pemakanan secara sihat

    * pemeriksaan gigi yang berkala

    *elakkan pengambilan jus yang masam dan makanan pedas

    *sapukan krim atau gel penahan sakit
    * dapatkan nasihat dr doktor pergigian

    informasi ni aku petik dari www.infosihat.gov.my/

    selain tu, aku bru tahu yg ulser ni lebih banyak menyerang perempuan terutama sekali yang sedang mengandung or didatangi haid. ulser ni tak berjangkit dan biasanya akan ulih dengan sendiri dan bukanlah satu penyakit yg serius. selain drpd faktor2 kat atas tu, ad gak faktor lain yg tercetusnya ulser seperti kecederaan fizikal such as tergigit bibir, tercucuk benda tajam, stress, kurang rehat dan mulut yang kotor.

    sape yg pernah kene taw lah sakit nye rase cmne =.=""

    antara langkah2 awal utk sembuhkan ulser :

    <3 minum air yang cukup dan kurangkan makanan berasisd

    <3 jauhi makanan berempah

    <3 letakkan ais di tempat luka utk melegakan kesakitan

    <3 elakkan dari tekanan perasaan .

    tapi, kalau kwn2 aku ajar suh letak garam . puhhh, pedih siot . lebih rela letak bonjela . :p

    informasi ini pula dipetik dari www.sihatselalu.com.my

    hah ! tu je dari Doktor Faathimah pada malam ni . nnti klu ada apa2 aku inform lain keyh . hehehe .







    Labels: ,