Ceritera Si Dia <3
Home Owner Websites Others
Welcome!

Hover the image :)




Tagboard!


Past

  • Tips : Planning
  • Buat Abang Tersayang...
  • Budak-budak tak reti membaca?
  • Mistakes.
  • Wordless Thursday
  • Good night.
  • Hari Cuti
  • Seminar Again
  • Its all about..
  • Quotes

  • Credits!

    Basecode: Dilla Eyra
    Some help:   
    Edited by: Little Faa


    Sekadar Pekongsian :)

    Assalamualaikum readers :)

    Aku baru balik daripada kuliah agama kat Masjid Sultan Azlan Shah. Tapi, msjid ni byk nama sbnrnya (maybe sbb nama dye pnjg sgt kott) ada org panggil Masjid Jalan Diary sbb dia berada di jalan diary. Ada org panggil masjid biru sbb kubah dye warna biru. Ada org panggil masjid poli sebab dekat dgn Politeknik Ungku Omar. And so onn lah kan. Haha, kreatif btul penduduk ipoh ni :)

    Okayy, aku bukan nk cerita pasal masjid sbnrnya. Aku nk cerita pasal apa yg aku blaja kat kuliah agama td. Huh, penuh dewan td. Terutama para muslimah. Smpai aku pun kene tarik kerusi drpd tmpt muslimin. Heee. Tapi kebanyakannya sume makcik2 and pakcik2 lah kan. Aku ni kira muda belia lagi. Haha. Tapi x salah pun, datang nk menuntut ilmu, bukan buat kacau. Lagipun mmg azam aku nk ikut mak abah pegi kelas mengaji walau mcm mana malas sekalipun. Maklum lah, dulu ada tarbiyah kat matri. Bila x skolah matri kne lah cri ilmu kat tmpt lain pulak. Betul x ?

    Hadis daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka. Aku belum pernah melihat mereka iaitu golongan yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan golongan kedua adalah para wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berlenggang-lenggok ketika berjalan, menarik perhatian orang yang melihat mereka. Kepala mereka bagaikan bonggol unta yang senget. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga boleh terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh.” (Riwayat Muslim no. 3971)

    sekadar huraian sedikit drpd aku yg aku paham :)

     BERPAKAIAN TETAPI TELANJANG
     #Khas untuk perempuan lah kan. Sekarang ni banyak perempuan yang suka pakai baju yang nipis, ketat ataupun transparent. Hah, ini sangatlah tidak boleh sbb ianya sama je mcm x pakai apa2. Yelahh, kita pakai baju untuk cover badan kita. If pakai baju tapi tetap nampak badan kita, apa guna kan? Baik x payah pakai baju. 
    Contohnya macam nilah . Katakan aku ada lollipop. Satu yang masih berbungkus elok, satu lagi sudah terbuka bungkusan nya. So which one do you prefer? Mestilah lollipop yang berbungkus elok sbb kita yakin ianya masih suci. Kalau jatuh ke ape ke, ianya masih terpelihara. Samalah mcm aurat kita. Kalau kita show off kat org, bnda tu dah jd mcm "x bersih" sbb sepatutnya aurat kita ni juz boleh dkt suami kita sahaja or yg mahram kita. 

    BERLENGGANG LENGGOK KETIKA BERJALAN
    #What is this? Perlukah berjalan mcm catwalk ? Cukuplah sekadar jalan seperti biasa. Tak perlulah nk cover sangat kan. Kadang2 kalau terlebih pun orang tgk menyampah je. Lagipun tak elok, btul x ?

    KEPALA BAGAIKAN BONGGOL UNTA YANG SENGET
    #Hah. Ini selalu sangat berlaku sekarang ni. Di mana para perempuan memakai tdung tapi buat sanggul tinggi2. Lawa ke ? Pada aku tak lawa pun, nmpak pelik dan mencacatkan sahaja. Yelah, dah elok2 pkai tudung kan, tiba2 ada "bonggol" pulak. Mcm saja nk show off bhw rmbut dye pnjg ataupun sbnrnya x pnjg pun. Nak menarik perhatian org. Kebanyakan kawan2 lelaki aku pun ckp durg x suka dgn perempuan2 yg snggul tinggi2. Make it normal cukupla ye girls. Lagi nmpk manis :)

    Kesimpulannya, kalau buat benda2 ni, confirm mmg x msuk syurga. Even nk bau harum syurga pun x dpt, padahal syurga tu bau wangi nya, sejauh2 perjalanan dh boleh bau dah. Sbg seorg muslimah, kne lah buat transformasi diri kan. Ni khas untuk aku jugak. Kadang2 mmg saja nk tarik perhatian org tgk kita. Ishh3, teruk betul. Sama2 berubah ke arah kebaikan okayy :)

    p/s: minggu ni ada family trip dkt langkawi. ada sape2 nk pesan coklat ? :D

    Labels: , ,